Sicilien

Isola Bella, Taormina

Syrakusa - Fontane Bianche - Taormina - Etna - Castelmola

Sicilien har länge varit högt uppe på min bucketlista och nu i juni 2024 blev det verklighet att få se en del av solens ö. Vi reste dit tillsammans med svågern & svägerskan och sammanstrålade efter ett par dagar i Taormina med Möllers. Tove är den som initierade resan då hon föreslagit en resa med italiensk matlagningskurs vilket så småningom ledde oss till Sicilien. Jag hade höga förväntningar på Sicilien och förväntningarna infriades med råge. Jag måste säga att jag rankar denna resa väldigt högt - dels för att det var så vackert, det bjöds på riktigt fina, roliga, spännande  upplevelser och så var det dessutom ett väldigt trevligt sällskap!

Transfer från Catania flygplats

Vi landade på Catania flygplats och skulle starta semestern med att chilla vid stranden i Fontane Bianche. I vanliga fall kan man ta tåg till Fontane Bianche men när vi skulle dit, så var det banarbete mellan Syrakusa och vår semesterort.

Vi valde att ta Interbus från flygplatsen (går även till Taormina) vilket var mycket smidigt. Bussarna går var 15 minut och biljetterna köper man intill busstationen. Bussen stannar intill tågstationen i Syrakusa (sista stoppet) och därifrån valde vi att ta en taxi vilket kostade 30 Euro.

Fontane Bianche

Jag fick tips om denna lilla semesterort via en Facebookgrupp. Vi viile ha en fin strand, bra boende och några bra restauranger. När vi var i Fontane Bianche (mitten av juni) var det väldigt tyst och stilla. Det fanns folk på stranden och restaurangerna men för övrigt var det nästan öde.

Vi bodde på ett lägenhetshotell som heter Stella del Mare. Vi hade bokat en studio men det visade sig att då hade man inte tillgång till poolen så vi betalade extra,och fick därmed bättre boende och tillgång till poolen (som vi hade helt för oss själva, eftersom de andra lägenheterna stod tomma). Det var ett riktigt fint boende med bara några minuters promenad till stranden.

Det fanns inte många restauranger men de vi provade var mycket bra. Restaurante Malfemmia hade ett jättefint läge med terass ut över havet. De visade fotbolls-EM en kväll då Italien mötte Albanien. Här fick vi mycket god mat och på restaurangen vägg i vägg (samma ägare) serverdes en meny med många smårätter som var mycket bra och prisvärt. De hade livemusik när vi var där. Trevigt & gott!

Lite skeptiska var vi, när vi först besökte La Cappaninna som inte är lika charmigt men även här fick vi riktigt god mat. Pizzorna var jättebra!

På stranden finns det också några restauranger. Vi hyrde solstolar vid Osteria del mare. Hutlöst dyrt, tyckte vi, 35 euro för två stolar och parasoll men i jämförelse med ett lyxigt ställe i Taormina som tog 300 euro så var det ju överkomligt. Man fick ju också tillgång till deras toalett. Vi provade inte deras strandservering då den hade fått så dåliga omdömen på Tripadvisor. Rätterna var dessutom dyrare än på fina Malfemmia så det blev aldrig aktuellt.

Ortigia, Syracusa

En dag tog vi bussen in till Syracusa vilket tog ca 20 minuter. Vi startade med lunch på ett ställe som hette Locanda Sike. Ett oansenligt, enkelt ställe som låg snett emot busshållplatsen och detta visade sig vara ett lyckokast. Vilken fantastisk Carbonara! Det var ett mycket trevligt par med stor passion för biologisk(t) mat & vin.

Målet med utflykten var Ortigia, den äldsta stadsdelen i Syrakusa. Syrakusa grundades av grekerna på 700-talet f Kr. Enligt grekiska mytologin föddes Apollon och Artemis här. Ett tips är att skapa en s.k guide med hjälp av Google maps (se bild). Där kan man lägga in de sevärdheter man vill se och får då också en uppfattning om hur långa avstånd det är. Vi tog en titt på bl.a Apollons tempel, Lucias kyrka, kathedralen, Archimedes piazza och borgen Maniace. Det var en mycket charmig stadsdel.

Taormina

Vi stannade 4 nätter i Fontane Bianche och tog därefter tåg från Syrakusa till Taormina där vi bodde på Hotell Mediterranee. Ett hotell som nog var lyxigt när det invigdes i början av 60-talet men som nu skulle behova en uppdatering. Vi gillade hotellet som trots att det hade skavanker, var fräscht och vilken otrolig utsikt! Personalen var fantastiskt hjälpsam och trevlig, frukosten bra, poolen underbar och läget mycket bra. Dessutom kunde man nyttja stranden vid hotell Lido Mediterranee som var ägarens tvillingbrors hotell. Här fick vi solstolar, parasoll och handdukar utan kostnad. Hotellet hade också en restaurang vid havet, väldigt vackert inramad av träd och blommor.

Utsikt från vår terrass

Taormina är en mycket vacker stad med trappor överallt och fina vyer var man vänder sig. Det finns otroligt många restauranger och någon sa att det spelar ingen roll var man äter - lika gott överallt. Jag vill ändå nämna tonfisken vi åt på restaurante Gourmet 32. Den var sååå god! Vi gillade också trattorian San Giovanni som hotellet rekommenderade.

Vi hade anmält oss till en ”cooking class” via restaurang Porta Messina. Det var riktigt turistiskt men jättekul! Vi gjorde pasta, Parmigiano Melzane och saltinbakad fisk. Det blev fantastiskt gott.

Etna

Jag fick flera bra tips av Pernilla Vall Ponzo, en svenska som driver facebookgruppen Siracusa: Complete guide bl.a när jag frågade om guide till Etna. Hon rekommenderade Francesco på My Siracusa, Tour & experience. Han hämtade oss på hotellet och efter en timmes bilkörning var vi uppe på Etnas norra sluttning där vi först tog en liten vandring för att sedan köra vidare gå ner i en vulkangrotta. Det var verkligen en upplevelse med vulkanlandskapet och spännande med grottan! Turen avslutades på den lilla familjevingården Scudero där vi fick prova viner med utmärkt tilltugg till.

Castelmola

Gängets sista dag ihop, var midsommarafton, då vi åkte taxi upp till den lilla bergsbyn Castelmola där vi åt ännu en fantastiskt god måltid på Taverna dell Etna. Vi hann med en liten promenad i byn och jag kan rekommendera ett besök här - det bjuds på sagolik utsikt, mysiga gränder och "snoppbaren" Turrissi ville man ju se även om det är en turistfälla.  Vi upptäckte också att i stort sett alla restauranger i denna lilla bergsby har mycket goda omdömen.

Jag läste i Aftonbladet att det finns ett italienskt ordspråk som säger att ”Taormina e una droga”. Man blir lätt beroende av drogen! Det kan jag skriva under på. Jag vill absolut åka tillbaka till denna vackra stad.